W dobie, kiedy działania ekumieniczne między tzw. tradycjami chrześcijańskimi, zakładają różnego rodzaju kompromisy, w tym również natury doktrynalnej, tego rodzaju pytanie wydawać się może niemal surrealistyczne. Dla wielu, odpowiedź na nie jest oczywista i to niezależnie od tego, jaki pogląd przyjmą. Starając się odpowiedzieć na to pytanie w tym artykule, przyjrzymy się temu zagadnieniu z perspektywy baptystycznej, a dokładniej to zostało zapisane w 2 Londyńskim Wyznaniu Wiary z 1689 r. (Konfesja Londyńska/2LWW 1689). Aby jednak dokładniej zrozumieć poruszony w tym artykule problem, należy wpierw zapoznać się z tym, czego Konfesja Londyńska uczy na temat natury kościoła:

2LWW 1689 XXVI.1:

Powszechny lub uniwersalny Kościół jako dzieło Ducha, prawdy i łaski jest niewidzialny. Składa się z ogólnej liczby wybranych, którzy byli, są lub będą zgromadzeni w jedno w Chrystusie, który jest głową Kościoła. Ten Kościół jest małżonką, ciałem i pełnią Chrystusa, „który wszystko we wszystkim wypełnia”. Punktem wyjścia 2LWW 1689, w kwestii nauki o kościele, jest fakt, że kościół powszechny czyli inaczej katolicki (gr. καθολικός powszechny) składa się ze wszystkich wybranych Bożych wszędzie i w każdym czasie oraz to, że jest niewidzialny.

Pierwszy paragraf rozdziału 26 wyraźnie ukazuje nam naturę kościoła. Przynależność do tego niewidzialnego, powszechnego kościoła jest dziełem Ducha Świętego, a nie kwestią przynależności do jakiejkolwiek sformalizowanej instytucji, co w jasny sposób przeczy twierdzeniom Kościoła Rzymu na temat swojego własnego znaczenia. Rzym naucza, że kościół powszechny (katolicki) istnieje w formie instytucji, którą założył sam Jezus Chrystus i utożsamiając się z nią, czyni pojęcia Kościół Rzymskokatolicki oraz kościół katolicki synonimicznymi. Formułując definicję kościoła powszechnego 2LWW 1689 przeciwstawia się rzymskiej perspektywie. Kościół powszechny, jako dzieło Ducha Świętego, choć znany Bogu, jest niewidzialny i składa się z wszystkich Jego wybranych, którzy byli, są i będą oraz jest ściśle związany z Chrystusem, jako swoją głową. Ten niewidzialny kościół powszechny staje się widzialny przez lokalne zgromadzenia widzialnych świętych, którzy wyznają swoją wiarę. Tak sformułowana baptystyczna doktryna kościoła powszechnego w oczywisty sposób przeciwstawia się także nauczaniu Rzymu w kwestii autorytetu czyli tego, kto zarządza kościołem powszechnym, a dokładniej rzecz biorąc, kto jest głową kościoła powszechnego.

2LWW 1689 XXVI.4

Pan Jezus Chrystus jest głową Kościoła. Z ustanowienia Ojca Jemu została powierzona najwyższa i absolutna władza do powołania, utwierdzania, kierowania i rządzenia Kościołem. Jest rzeczą niemożliwą, aby papież rzymski w jakimkolwiek rzeczywistym sensie był głową Kościoła, ponieważ jest on antychrystem, opisanym w Piśmie Świętym jako „człowiek grzechu”, „syn zatracenia”, który„wynosi się” w Kościele przeciwko Chrystusowi i „ponad to wszystko, co jest nazwane Bogiem”, którego „Pan zniszczy jasnością przyjścia swego”.

Jako, że kościół powszechny (katolicki) jest niewidzialny, to pytanie o naturę władzy i kierowania kościołem staje się niezwykle ważne. Czy władza nad kościołem powszechnym ma charakter niebiański czy ziemski, niewidzialny czy widzialny i na to pytanie odpowiada paragraf 4. W pierwszym zdaniu zidentyfikowana zostaje prawdziwa głowa kościoła powszechnego, a w drugiej obnażony zostaje ten, kto uzurpuje sobie prawo do autorytetu głowy kościoła katolickiego. Prawdziwą głową kościoła powszechnego jest tylko i wyłącznie Pan Jezus Chrystus, który sprawuje nad całym kościołem absolutną władzą realizowaną poprzez powołanie, utwierdzanie, kierowanie i rządzenie, przez co kościół powszechny jest poddany tylko i wyłącznie swojemu suwerennemu Panu. W ten sposób 2LWW 1689 prezentuje nauczanie Rzymu, na temat pozycji papieża, jako stojące w sprzeczności z wyjątkową pozycją Pana Jezusa Chrystusa.

Papieże Rzymu określają swój urząd łacińskim terminem vicarius Christi co w języku polskim tłumaczone jest jako wikariusz Chrystusa. Termin wikariusz oznacza tego, który jest ustanowiony w miejsce kogoś innego. Tak więc zgodnie z nauczaniem rzymskiego kościoła, papież jest ustanowiony, tu na ziemi, w miejsce Chrystusa i pełni w kościele widzialną rolę głowy w miejsce niewidzialnej głowy czyli Jezusa Chrystusa. Co ciekawe, łaciński termin vicarius Christi odpowiada greckiemu terminowi antichristos (1J 2:18), który może oznaczać zarówno kogoś przeciwstawiającego się, jak i kogoś ustanowionego w miejsce Chrystusa, co odpowiadałoby twierdzeniom Rzymu. Dlatego właśnie 2LWW 1689, nazywając papieża Rzymu antychrystem, wyraża w ten sposób prawdę, że papież ustawiając siebie w miejsce Chrystusa, jako widzialną głowę kościoła, tak naprawdę przeciwstawia się Chrystusowi.

2Tes 2:3 Niech was nikt w żaden sposób nie zwodzi. Ten dzień bowiem nie nadejdzie, dopóki najpierw nie przyjdzie odstępstwo i nie objawi się człowiek grzechu, syn zatracenia; Który się sprzeciwia i wynosi ponad wszystko, co nazywa się Bogiem lub co jest przedmiotem czci, tak że zasiądzie w świątyni Boga jako Bóg, podając się za Boga.

Twórcy 2LWW 1689 widzieli wypełnienie tego proroctwa, zawartego we fragmencie listu apostoła Pawła do kościoła w Tesalonikach, w uzurpowaniu sobie przez papieży pozycji widzialnej głowy kościoła powszechnego. Jednocześnie, w przeciwieństwie do rzymskiego katolicyzmu, biorąc pod uwagę pojęcie antychrysta zawarte w 1J 2:18 teolodzy baptystyczni, choć nie tylko, nie zawężali go do jednej osoby, a raczej interpretowali jako system. Termin antychryst był więc rozumiany jako synonim urzędu piastowanego, w danym momencie, przez jedną osobę, a jednocześnie na przestrzeni wieków przez wiele osób, tak, że każdy człowiek, obejmujący urząd papieża Rzymu, stawał się de facto antychrystem.

Odpowiadając więc na tytułowe pytanie, z punktu widzenia historycznego baptyzmu, a zwłaszcza 2LWW 1689, każdy papież obejmujący ten urząd jest antychrystem, przez to, że zaprzecza absolutnej i realnej władzy Jezusa Chrystusa jako głowy całego kościoła powszechnego, uzurpując sobie, w Jego miejsce, miano „widzialnej głowy kościoła”.

Bogusław Jasiewicz

By Bogusław Jasiewicz

Założyciel służby Łaską Zbawieni, prowadzący cykliczny program Reformelia na YT, prezes Teologicznego Towarzystwa Reformowanego 1689 oraz pastor Reformowanego Zboru Baptystów Łaska w Gorzowie Wielkopolskim. Autor książek Jedna łaska pięć prawd. Biblijna perspektywa łaski oraz Według upodobania swojej woli. Biblijne filary Bożej suwerenności i ludzkiej odpowiedzialności. Autor artykułów na portalu reformowani1689.pl, a prywatnie mąż Angeliki.